zakka med mera

små söta saker till hemmet och lite annat...

Svarta & Röda vinbär

Publicerad 2013-12-29 18:52:33 i mat & godsaker,

Många saker som jag gjorde i somras men som jag inte hunnit lägga upp... en av dem är hemmagjorda sylt och saft :) Vi gjorde ganska mycket saft och sylt i somras.
 
På vår kolonilott växte svarta vinbärsbuske och vi kunde plocka några liter därifrån. Vi fick även plocka från gemensam vinbärsbuske så det blev en hel del vi fick hem!
 
 
 
Jag testade ett recept ur en gammal kokbok "Husmoderns presentbok : Konservering"
 
 
Den köpte jag från ett antikvariat. Utgiven i Stockholm 1931. Jätte fin bok!
 
 
 

"Syltade svarta vinbär" enligt denna blev så här!
 
 
 
Passade perfekt för att ha på toast ;)
 
 
Rickard gjorde saft av röda vinbär med recept vi fick från bekant på kolonilott. Man häller kokande vatten på bären och sedan sila. Enkelt men gott!
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saori

En japansk tjej, bor i Uppsala sedan 2009. Gillar att baka, sy, virka, odla, läsa, picknick, loppis, natur, eco. Bloggnamnet "zakka" är ett japanskt ord som betyder små prylar för vardag, till exempel tallrikar, ljuslykta, dukar, burkar osv. Jag gillar små söta saker till hemmet. I den här bloggen skriver jag om zakka som jag har fyndat... och lite annat.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela